Årets viktigaste dramatikerpris!

DET SVENSKA IBSENSÄLLSKAPETS DRAMATIKERPRIS 2022
tilldelas

Foto: Pierre Björk 


DIMEN ABDULLA

Motiveringen lyder:

"Dimen Abdulla tilldelas Det svenska Ibsensällskapets Ibsenpris 2022 för att hon med en orädd och poetisk röst fylld av smärtpunkter skapar dramatik med en alldeles egen blick på samtidens livslögner och fasadbyggen - precis som Ibsen på sin tid gjorde. Med språklig fantasi skapar hon en värld som både vänder sig utåt och inåt och som får nya tankar att födas."

DIMEN ABDULLAS tal vid mottagande av Svenska Ibsensällskapets dramtikerpris på Norska ambassaden 2022.03.20:

VAD HAR IBSEN BETYTT FÖR MIG?

Hans pjäser är dörrar till borgerliga hem jag besökt i verkligheten som gäst och känt mig främmande i.

Hans pjäser är speglingar på frågor och begränsningar jag kämpat med.

Jag var Nora i ett dockhem när hon bestämmer sig för att lämna sitt liv, sin man och sina barn.

För sig själv. För friheten skull. Inte längre en fågel i en bur.

Det ögonblicket förändrar allt.
Det ögonblicket förändrar alla.

Jag flydde också, först från verkligheten in i litteraturen, sedan lämnade också jag allt. 14 år gammal gick jag ut genom dörren stängde den och återvände aldrig igen.

För att överleva, för mig själv, för att hitta mig själv därute i framtiden.

Frihet kostar.

Du betalar med priset av dig själv.

Du kommer ut i en värld där du är Ingen. Och har inget. Ingen mamma och pappa. Inga pengar. Du har bara dig själv.

Frigörelse kostar.

Jag är inte Nora, vi kommer från två olika världar med helt olika förutsättningar och begränsningar. Dom miljöer hon tillhör har jag  besökt som tillfällig gäst, jag har deltagit på middagar hos Nora, vi har suttit vid samma bord, jag har sneglat på henne från andra sidan bordet och tyckt att hon är så vacker. Jag har länge betraktat maten framför mig, konsten på väggarna och böckerna i bokhyllan och jag har umgåtts med Noras barn.

Dom där kulturbarnen på skolor jag beträtt. Vi har mötts under sena kvällar på dansgolv, rört oss till samma musik.

Konsten har inte bara fungerat som en spegel utan också som en dörr. *)

Jag är inte Nora, men vi drömmer om samma frihet.

Dom drömmarna och behovet delar jag med henne.

Dom drömmarna och den kampen slutar inte med oss två.

Det är ett tidsöst och essentiellt mänskligt behov som vi behöver praktisera dagligen.

”Frihet är en praktik” **)

Frigörelse är tillblivelse.

Jag ville vara Hedda Gabler, en självständig, motsägelsefull och osympatisk kvinna.

Men mest av allt ville jag vara en man.

Den yttersta representanten för frihet.

Jag ville vara Ibsen.

Nej, jag ville inte vara Ibsen.

Snarare synliggjordes hans dramer ett inre behov och gav mod.

Jag ville skriva mitt eget narrativ, mina egna berättelser, diktera mina egna villkor.

Jag ville skriva mitt eget liv, hitta min egen röst.

I den skrivande praktiken landar jag i mig själv.

(I) skrivandet är (jag i) den yttersta formen av frihet.

Tack Ibsens litterära sällskap för Ibsen-priset som möjliggör för mig att fortsätta praktisera denna frihet och vara i den (konstnärliga) tillblivelse. Tack!

/ Dimen Abdulla

 

*) Fran Leibovitz: ”litteraturen ska inte fungera som en spegel, utan som en dörr” fr. intervju DN

**) ”Frihet är en praktik”, citat Sophie Tottie fr. utställning ”AiWHEtL”, Konstakademien

 

Dimen Abdulla är dramatiker, dramaturg och konstnär. Som dramatiker är hon flitigt anlitad och bakom sig har hon en rad uppmärksammade föreställningar på bland annat Kulturhuset Stadsteatern, Dramaten, Riksteatern, Folkteatern Gävleborg samt Folkteatern i Göteborg. Abdulla skriver för både vuxna och barn, med inställningen att inga ämnen eller känslor är för komplexa för dessa målgrupper att ta till sig. Monologen På alla fyra valdes ut till Scenkonstbiennalen i Malmö, pjäsen Revolution blev uttagen till BIBU och 2015 utsågs hon till Sveriges Radios första husdramatiker. Abdulla är utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola (nuvarande SKH) och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. 

Priset delades ut på Ibsens födelsedag, söndag den 20 mars, på Norges Ambassad i Stockholm av Ibsensällskapets ordförande Berit Gullberg.

Juryn bestod av:  Emma Broström, Ylva Lagercrantz-Spindler, Maina Arvas, Tom Silkeberg och Alejandro Leiva-Wenger.

Med vänlig hälsning

Berit Gullberg
ordförande i Svensk Ibsensällskapet

 
Pinterest
LinkedIn
Copy link
Copied!