Nyhetsbrev. Problem att visa det? Se det i webbläsaren.

MUSIK OCH TEATER

"Fantastiskt" skriver flera recensenter. "Ni måste komma tillbaka" brukar arrangörer säga

I detta brev kan du läsa två nya tankar om Evert Taube och en länk till två nya utopier. Dessutom finns massor av bra information om våra föreställningar. Recensioner  m m.

Taube lockar och berör

Det är något hos Evert Taube som lockar, jag vill förstå vad det är? Vad det är som berör mig och hur i herrans namn kan  det ha konstnärlig höjd?

Tolv tankar om Evert Taube

Jag kommer att presentera 12 tankar. Två per e-brev. Här kommer tanke tre och fyra.

3. Politik, tog han ansvar för samhället?

När jag var ung kritiserades Evert Taube för att han inte var politiskt medveten. Man sa att hans låtar var opolitiska. Idag inser jag att det var fel tänkt. Taubes verk är politiskt ansvarsfulla, på sitt sätt. Han intreserar sig inte för sin tids ”ismer” och politiska dogmer. Han ser livet och tror på det. Han vill ha ett mänskligt och bra samhälle. Han tror på de eviga, men svaga krafterna, nämligen snällhet, äventyr och kärlek.

Tänk er att man om tvåhundra år gräver i gamla arkiv och hittar ”Den glade bagaren i San Remo”. Framtidens litteraturhistoriker börjar tolka texten och finner att det är en hyllning till individens frihet att bygga upp små lönsamma företag. Och att det är bra att marknadsföra sina produkter med positiva tjänster, som sång. ”Ju mera bagarn sjunger dess mer hon sälja får”. Det behövs inga teorier för att ta del av den kommersiella familjelyckan i bageriet. Låten är en käftsmäll på den samtida fascismen, kommunismen och nazismen.

Eller tänk på Fritjof Anderssons paradmarsch. Där Fritjof och hans krigarkamrater följer sin instinkt att ge sig ut i världen, men de tar inte med sig Kalasjnikov och granater, nej, istället erövrar de världen med sång och spel. Och det viktigaste, om de inte är välkomna så åker de hem igen ”säg bara till så går vi hem” upprepar han envist i varje vers. Det är politik, riktigt bra politik.

4. Beundran för det han inte var eller förstod.

Evert Taube var en speciell människa, han reflekterade ofta över vad han såg, men levererade sällan några glimrande analyser. Han grävde inte ner sig i navelskådande eller tanketempel. Han skrev om det han såg. Men han beundrade samtidens filosofer, författare, poeter och professorer. Han blev själaglad när han fick beröm av Lars Forsell och hade gärna blivit invald i akademin. Jag vill mena att hans sätt att reagera är mänskligt och vanligt. Men det är synd att vi ska längta efter sådant vi inte har istället för att njuta av det vi har. Riktigt bra blir han när låter Rönnerdahl tala om detta, det gör han 1947. (hela talet finns på hemsidan)

Är du poet så gyckla ej med orden
men bruka folkligt språk i dina dikter!
Det språk som talas man och man emellan
skall du ge konstens prägel i din sång.

Nu födas många språkligt hemska kväden
och nervsjukt kusliga och hopplöst dunkla,
man säger: tidens människa är trasig
och kuslig, giv henne då sådan sång!

Välj du det svårare: förbliv naturlig!
Dödsstrålens tid med larm av megafoner
skall ej förbanna dina svärmerier.
I kaos längtar man till trastens flöjt.

1. Kärleken till det han såg.

Evert Taube beskriver det han ser. Påtagligt noggrant och exakt. Jag menar att han inte tolkar det han ser utan beskriver det. Eftersom han är en kreativ poet så ser han mer än vi andra ser. Han ger liv och rörelse till bilderna och vi förstår att allt det han skriver är sant. Sant med poetens rätt. Andra poeter lägger mycket kraft på att beskriva känslor och ytterligare fördjupande dimensioner. Evert Taube lämnar sådant till oss som lyssnar. Han beskriver det han ser. Han ser en spännande värld.

2. Han försvann ofta.

Evert Taube var extremt närvarande och så plötsligt försvann han. Orkade han inte vara kvar? Blev det för intensivt? Var han rädd och flydde? Hans försvinnande gjorde ofta att man såg honom som opålitlig, framförallt visste man inte vad han skulle ta sig för. Han uppträdde ofta ansvarslöst. Jag tror inte att han flydde från något. Han gav sig iväg till något. Han tyckte nog att det var tråkigt och ville ha kickar och då drog han och blev totalt närvarande någon annanstans.
Detta gällde även i de små sakerna i det dagliga livet. Det syntes också i hans resor.

Fler tankar kommer i kommande brev. Det blir två tankar per gång.

5. Det konstnärliga djupet uppstår hos åhöraren.

6. Kvinnosyn, manssyn, människosyn.

7. Hur personen ser ut.

8. Vänskap.

9. Karisman, hur han utnyttjade den.

10. Musiken och texterna.

11. I tiden.

12. Udda, geniet.

Två av hans fraser växer i mig.

”I kaos längtar man efter trastens sång” Har trastens sång konstnärlig höjd? Kan man klandra trasten för att den är ansvarslös? Trasten ska sjunga och som den sjunger! Taube är koltrastens sång.

Den andra frasen är ”När ditt hjärta rörs därav” Denna programförklaring lämnade Evert Taube till min vän och mentor Vera Siöcrona. Att mitt hjärta rörs av en låt innebär inte automatiskt att låten har konstnärlig höjd, men det är en bra början.

Så, mitt manus innehåller tankar som förklarar varför jag berörs av Evert Taubes låtar.

I föreställningen får du allt presenterat tillsammans med väl utvalda låtar. Boka nu.

Ny föreställning om gammal poet

Jag vill undersöka Taubes låtar, förstå varför de berör mig.

 Egentigen vet jag inte vad jag letar efter, men låtarna ger mig drivkraft.

Min koppling till Evert Taube är livslång och intensiv. Visst gillar jag Bellman, men hans verk har distans, jag måste förstå situationen och tiden. Taube skriver om mig och det som jag upplever. Hans låtar kan verka ytliga, men de är inte ytliga, de är sanna.

Min vän Vera Siöcrona som umgicks med Evert Taube på fyrtio- och femtiotalet sa en gång att allt han skriver är sant, med poetens rätt. Jag tror på Vera. Hon berättade också om hans karisma, Taube fyllde lokalen, det var som att han dansade in, utan att ta ett enda danssteg.

Under några år arbetade jag med framgångsrika personer med udda och speciella begåvningar, man kallar det ofta dyslexi eller adhd. Själv är jag ordblind, men saknar många av de begåvningar som är vanliga hos personer med adhd, så som streetsmarthet, förmåga att leva intensivt i perioder av kärlek och passion. Att ständigt söka kickar. Den ovillkorliga, men krävande kärleken till nuet. Jag ser att Taubes geni är kopplat till dessa begåvningar. Jag ser också att dessa begåvningar har många ”biverkningar”. Hans låtar verkar ha tillkommit när han givit sig hän åt sin personlighet och sitt ”begåvningspaket”. Det är ju både naturligt och mänskligt.

Taube beskriver det han ser, som poet. Situationerna känns verkliga och sanna, nästan utopiska. Jag gillar utopier, de ger mig en riktning i livet. Jag njuter av Taubes bilder och av hans beskrivningar.

Evert låter sitt alter ego Rönnerdahl säga "I tider av kaos längtar vi till trastens flöjt". Jag håller med. Han levde ofta i kaos och genom honom sjöng trasten.

För mig är texterna viktiga. Musiken finns där och leder berättelsen vidare, men jag kan ibland tycka att musiken är så tilltalande att man glömmer texterna, det är synd. Jag vill framhäva texterna och poetens geni. Hans direkthet, tydlighet och sanningslängtan.

Är Taube omodern? Kanske, men han är bra.

Erik Winqvist

På scen

Ibland är vi två artister ibland fler

Erik Winqvist, sång, saxofon, flöjt, manus och regi
Simon Forsman, piano, sång, kör
Tobias Grenholm, kontrabas, trumpet, sång, kör
Erik Mjörnell, gitarr, kör
Simon Liljeblad, trummor, kör
Kristian Kraftling, piano
Anton Bäckman, piano

Affisch, teckningar, programdesign, regihjälp m m. Ella Bäckman

Föreställningen fokuserar på orden. På vad Taube skriver i sina texter. Musiken finns alltid med och stöder tankarna kring Taube och hans diktning.

Några recensenter om Erik Winqvists tidigare Taubetolkningar

"förstklassig musikunderhållning" "kan njuta av en riktigt högklassig musikunderhållning" "Evert Taubes melodier är så medryckande att man nog måste ha hela benet gipsat föra att kunna låta bli att trampa takten med foten" "mustiga knivskarpa bilder blixtrar förbi. Det är humor och allvar om vartannat. Erik Winqvist försöker inte vara någon Taube kopia. Han sjunger Taube på sitt eget vis, men med samma känsla och sångarglädje". Nyheterna
" hva i alle dager er dette? Men, Taube tolkes på en måte jeg sjeldent har hørt. Tekstene står absolutt i høysetet. Innholdet kommer utrolig godt frem. Jeg oppdager nye ting med sanger jeg i mange å har lirt av meg" ”Erik Winquist har en tolkningsmåte som gir meg assosiasjoner til f.eks. Pär Sörman og en vibrato à la Fred Åkerström” "Dersom du ikke er "fanatiker" som må ha Taube slik vi er vant til at han skal låte, anbefaler jeg CD'en. Den gir en helt ny opplevelse av tekstene" Norsk Viseforum, Jan-Erik Pettersson

"Både fyndigt och vackert"
"sjunger liksom från fåtöljen mitt emot, det är mycket okonventionellt inspelat, variationsrikt framfört, inte minst klangligt, och långtifrån de gängse estradörernas framtoning Kammarmusik Nytt, Anders Jansson

”tar ut lite större svängar än vad som varit vanligt bland våra Taubesångare”  Sveriges Radio P2, Torbjörn Ivarsson


Embryot har blivit ett barn

När jag började med att skapa ”processverket” DET GODA SAMHÄLLET så var det bara ett embryo. Det växte och tog form. Nu känns det som att det är fött och har blivit ett barn. Än så länge behöver barnet stöttning och fostran, men redan nu har det börjat få egna idéer och så småningom vet jag att det måste släppas iväg och leva sitt eget liv.

Just nu är det fött och finns tillgängligt för alla. Barn är ju gulliga och fina och de blir allt mer intressanta för varje dag.

Gå in och följ barnets utveckling. Du kan delta i barnets fostran och utveckling. Du påverkar hur det ska växa.

Nya utopier

Det har kommit in nya utopier av Lotta Lagercrantz och Wille Östberg. Läs dem!

Gå in på Bra Framtid

Enklast  är att du går in påwww.braframtid.se och klickar dig runt. Skriv något om du har lust. Måla något. Eller gör en ljudfil. Tillsammans skapar vi en bra framtid.

Du kan också klicka på denna länk så kommer du till en hubb där du får en överblick över processverkets olika delar.

Sprid gärna denna information. Ju fler som deltar dess bättre blir processverket.


SKOG OCH SAXOFON

"Artisten Erik Winqvist vill att folk ska förstå.
Vad kan en artist göra för att bidra? En föreställning, en konsert som förmedlar vad en riktig skog är." "Föreställningen Skog och Saxofon är en sällsam erfarenhet. Musiken berättar om skogens egna signaler, vibrationer, skogens rytm."
 TV4 Nyheterna

”Musiken är ett försvar för gamla skogar som han tycker är underbara.” ”musiken är vacker med skönt saxofonspel till elektronmusikens grund” ”borde upplevas när föreställningen spelas på scen” 
Lennart Götesson Dala Demokraten

Föreställningen är en timme lång läs mer på hemsidan www.skogochsaxofon.se


THE ULTIMATE TOUR

Det hela började med att en arrangör föreslog att jag skulle ta det bästa ur mina olika föreställningar.

Det gav mig en chans att djupdyka och förädla de olika låtarna och det visade sig dessutom att låtarna  fungerade bra ihop.

Jag putsade på texterna mellan låtarna och då dök det upp nya musikaliska vägar. Publiken är entusiastisk, ovanligt entusiastisk.

Ett axplock av recensioner

Om de föreställningar som lånat ut delar till The Ultimate Tour 

"där försvinner inte en stavelse. Han hinner också visa vilken rutinerad instrumentalist han är på sina tre: tvärflöjten, sopransaxen och minstingen sopraninosaxen. Dessutom är han berättaren”  Vimmerby tidning 

”Erik Winqvist tände en stjärna”
”Sångaren Erik Winqvist tog sig passionerat an klassikerna och berättade fritt ur hjärtat”  Nya Wermlands Tidningen, Felicia Andersson

"förstklassig musikunderhållning" "mustiga knivskarpa bilder blixtrar förbi. Det är humor och allvar om vartannat"  Nyheterna

”På ett sätt är det hur originellt som helst i den mening att det känns äkta poetiskt med dessa spår som vandrar mellan Evert Taube, Kjell Höglund, Jan Hammarlund, John Holm och Fred Åkerström i mina tankar och då är det ett gott i sig själv” ”sångerna är berättelser som får mig att ana att Erik Winqvist är den nya rösten vi alla behöver” ”en specifik röst som ger livet kött och ben åt livets noveller” ”med skir, giftig, avig, smått lyrisk men levande som livets egen puls”.  BB

" hva i alle dager er dette? Men, Taube tolkes på en måte jeg sjeldent har hørt. Tekstene står absolutt i høysetet. Innholdet kommer utrolig godt frem. Jeg oppdager nye ting med sanger jeg i mange å har lirt av meg" "Dersom du ikke er "fanatiker" som må ha Taube slik vi er vant til at han skal låte, anbefaler jeg CD'en. Den gir en helt ny opplevelse av tekstene" Norsk Viseforum, Jan-Erik Pettersson

"Både fyndigt och vackert"
"sjunger liksom från fåtöljen mitt emot, det är mycket okonventionellt inspelat, variationsrikt framfört, inte minst klangligt, och långtifrån de gängse estradörernas framtoning" Kammarmusik Nytt, Anders Jansson

”Erik Winqvist tar ut svängar, men håller ändå ihop det.”
”Erik Winqvist platsar också bland poeterna. performancepoeterna. det han gör är personligt och kul och eftertänksamt tänkvärt.” ”Erik Winqvist berättar något för oss och det är upp till oss att förstå." Dala Demokraten, Lennart Danielsson

Du kan lyssna på sex låtar ur föreställningen.


TED GÄRDESTAD - sångerna och livet

Recensioner

"På tisdagskvällen gavs de ny innebörd av musikerna Erik Winqvist och Simon Forsman som fängslade publiken" " En riktig ynnest, visade det sig, för här handlade det inte bara om att tolka musik, utan mycket, mycket mer". "På ett innerligt, närmast kärleksfullt sätt, gavs en varm och känslofull inblick i två bröders musikskapande" "stundom riktigt känslosam, nästan lika mycket inlevelsefull teater som ett musikframträdande." "Erik Winqvist och Simon Forsman ligger nära originalen, men känns samtidigt nyskapande. Och visst fungerar det också med piano, klarinett och saxofon. Det som imponerade mest var kanske ändå de två musikernas närhet till publiken - och den musik de valt att hylla.” ”innerligt och varmt, med en djupare innebörd. För kärlekens skull”.  Åke Lundgren Norra Västerbotten

​”låtarna fick fart och stomp, och redan i pausen var ensemble och publik på mycket god fot med varandra. Och under den andra halvan kunde Erik Winqvist berätta vad som helst – publiken lyssnade andäktigt, skrattade och applåderade varje låt allt mer entusiastiskt. Och det slutade med stående ovationer och extranummer.” 

”tillfällen att briljera i olika instrumentsolon. Det var ett musikaliskt framstående gäng på scenen: förutom Erik Winqvist på saxofon och klarinett var där Simon Forsman på klaviatur och sång, dessutom medansvarig för hela programupplägget, vidare Tobias Grenholm på kontrabas och trumpet samt Erik Mjörnell på gitarr. Sammanfattningsvis en mycket tillfredsställande musikafton, tyckte alla vi talade med efteråt.” ​Ölands bladet, Anders Marell

Massor av recensioner på hemsidan


Boka

Telefon: 0708 77 66 67. E-post info@winkir.se. Hemsida: www.musikochteater.se.








En hubb till Svensk Musik och Teater

Teater, musik, miljöhubb, skogshubb, framtidsvisioner.

Klicka på bilden


SVENSK MUSIK OCH TEATER
Erik Winqvist

Boka Nu!

info@winkir.se

Telefon:0708 77 66 67

www.musikochteater.se

Skivomslag, målning och affisch: Ella Bäckman
Affisch Daniel Bäcklund
Foto: Edward Beskow, Anna Yu och Lar-Gunnar Olsson Sveriges Radio

Du får detta nyhetsbrev eftersom du är en kund till oss eller för att du har skrivit upp dig på vårt nyhetsbrev. Skulle du vilja avsluta din prenumeration, klicka här.

Pinterest
LinkedIn
Copy link
Copied!