Nyhetsbrev med senaste nytt. Problem att visa det? Se det i webbläsaren.

MUSIK OCH TEATER

"Fantastiskt" skriver flera recensenter. "Ni måste komma tillbaka" Brukar arrangörer säga


Ny föreställning

Varför en ny föreställning om Evert Taube? Vilka står på scen? Recensioner. Ett tal av Rönnerdahl och en kort biografi av poeten. Dessutom kan du se hur du bokar föreställningar.


Tankar om Taube

Personen, låtarna, myterna ​

Jag vill undersöka Taubes låtar. Förstå varför de berör mig.

Egentigen vet jag inte vad jag letar efter, men låtarna ger mig drivkraft.

Min koppling till Evert Taube är livslång och intensiv. Visst gillar jag Bellman, men hans verk har distans, jag måste förstå situationen och tiden. Taube skriver om mig och det som jag upplever. Hans låtar kan verka ytliga, men de är inte ytliga, de är sanna.

Min vän Vera Siöcrona som umgicks med Evert Taube på fyrtio- och femtiotalet sa en gång att allt han skriver är sant, med poetens rätt. Jag tror på Vera. Hon berättade också om hans karisma, Taube fyllde lokalen, det var som att han dansade in, utan att ta ett enda danssteg.

Under några år arbetade jag med framgångsrika personer med udda och speciella begåvningar, man kallar det ofta dyslexi eller adhd. Själv är jag ordblind, men saknar många av de begåvningar som är vanliga hos personer med adhd, så som streetsmarthet, förmåga att leva intensivt i perioder av kärlek och passion. Att ständigt söka kickar. Den ovillkorliga, men krävande kärleken till nuet. Jag ser att Taubes geni är kopplat till dessa begåvningar. Jag ser också att dessa begåvningar har många ”biverkningar”. Hans låtar verkar ha tillkommit när han givit sig hän åt sin personlighet och sitt ”begåvningspaket”. Det är ju både naturligt och mänskligt.

Taube beskriver det han ser, som poet. Situationerna känns verkliga och sanna, nästan utopiska. Jag gillar utopier, de ger mig en riktning i livet. Jag njuter av Taubes bilder och av hans beskrivningar.

Evert låter sitt alter ego Rönnerdahl säga "I tider av kaos längtar vi till trastens flöjt". Jag håller med. Han levde ofta i kaos och genom honom sjöng trasten.

För mig är texterna viktiga. Musiken finns där och leder berättelsen vidare, men jag kan ibland tycka att musiken är så tilltalande att man glömmer texterna, det är synd. Jag vill framhäva texterna och poetens geni. Hans direkthet, tydlighet och sanningslängtan.

Är Taube omodern? Kanske, men han är bra.

Erik Winqvist

På scen

Ibland är vi två artister ibland fler

Erik Winqvist, sång, saxofon, flöjt, manus och regi
Simon Forsman, piano, sång, kör
Tobias Grenholm, kontrabas, trumpet, sång, kör
Erik Mjörnell, gitarr, kör
Simon Liljeblad, trummor, kör
Kristian Kraftling, piano
Anton Bäckman, piano

Affisch, teckningar, programdesign, regihjälp m m. Ella Bäckman

Föreställningen fokuserar på orden. På vad Taube skriver i sina texter. Musiken finns alltid med och stöder tankarna kring Taube och hans diktning.

Är du poet så gyckla ej med orden
men bruka folkligt språk i dina dikter!
Det språk som talas man och man emellan
skall du ge konstens prägel i din sång.

Nu födas många språkligt hemska kväden
och nervsjukt kusliga och hopplöst dunkla,
man säger: tidens människa är trasig
och kuslig, giv henne då sådan sång!

Välj du det svårare: förbliv naturlig!
Dödsstrålens tid med larm av megafoner
skall ej förbanna dina svärmerier.
I kaos längtar man till trastens flöjt.

Min poet, när blir du vuxen?
När blir det djup och allvar i din diktan?
När får din dikt den sanna konstens prägel?

 Jag svarar: -När ditt hjärta rörs därav

Några recensenter om Erik Winqvists tidigare Taubetolkningar

"förstklassig musikunderhållning" "kan njuta av en riktigt högklassig musikunderhållning" "Evert Taubes melodier är så medryckande att man nog måste ha hela benet gipsat föra att kunna låta bli att trampa takten med foten" "mustiga knivskarpa bilder blixtrar förbi. Det är humor och allvar om vartannat. Erik Winqvist försöker inte vara någon Taube kopia. Han sjunger Taube på sitt eget vis, men med samma känsla och sångarglädje". Nyheterna
" hva i alle dager er dette? Men, Taube tolkes på en måte jeg sjeldent har hørt. Tekstene står absolutt i høysetet. Innholdet kommer utrolig godt frem. Jeg oppdager nye ting med sanger jeg i mange å har lirt av meg" ”Erik Winquist har en tolkningsmåte som gir meg assosiasjoner til f.eks. Pär Sörman og en vibrato à la Fred Åkerström” "Dersom du ikke er "fanatiker" som må ha Taube slik vi er vant til at han skal låte, anbefaler jeg CD'en. Den gir en helt ny opplevelse av tekstene" Norsk Viseforum, Jan-Erik Pettersson

"Både fyndigt och vackert"
"sjunger liksom från fåtöljen mitt emot, det är mycket okonventionellt inspelat, variationsrikt framfört, inte minst klangligt, och långtifrån de gängse estradörernas framtoning Kammarmusik Nytt, Anders Jansson

”tar ut lite större svängar än vad som varit vanligt bland våra Taubesångare”  Sveriges Radio P2, Torbjörn Ivarsson

Kort biografi

Evert Taube föddes på Vinga år 1890 som nummer fyra i en familj med tretton barn.

Efter en fragmatisk skolgång ville han bli målande konstnär eller eventuellt författare. Hans far ville att han skulle skaffa sig ett jobb som han kunde försörja sig på. Han smet till Stockholm och levde ur hand i mun. Fick så småningom några  texter publicerade och träffade bland annat Albert Engström och förlovade sig med hans dotter.

Hans liv var bohemiskt och han gick till sjöss och reste runt världen. Ett par år stannade han i Argentina och blev Argentinsk medborgare. Första världskriget kom och han var tvungen att åka hem.

För att försörja sig prövade han både målning och att vara författare. Det var när han kom på att han kunde skriva sjömansvisor som pengar började rulla in. Sjömansvisor och valser var dåtidens schlager, där fanns en nisch.

Han gifte sig med Astri Bergman, skulptör.

Evert Taube dog 1976..

Utförligare levnadsteckning finns på Sällskapet Astri och Evert Taubes vänners hemsida.

Boka

Telefon: 0708 77 66 67. E-post info@winkir.se. Hemsida: www.musikochteater.se.



Lyssna på våra nya skivor

Spellista på Spotify, klicka på knappen

Skog och Saxofon

Fin recension

”Musiken är ett försvar för gamla skogar som han tycker är underbara.” ”musiken är vacker med skönt saxofonspel till elektronmusikens grund” ”Det här är ett album som står för sig själv och då behövs ingen etikett” ”borde upplevas när föreställningen spelas på scen” Lennart Götesson Dala Demokraten

"Erik Winqvist gör musik av urskogens vibrationer."

Artisten Erik Winqvist vill att folk ska förstå.
Vad kan en artist göra för att bidra? En föreställning, en konsert som förmedlar vad en riktig skog är.

Föreställningen Skog och Saxofon är en sällsam erfarenhet. Musiken berättar om skogens egna signaler, vibrationer, skogens rytm.

"Jag kände att jag klev in i skogen när han spelade och drömde mig bort" TV4 Nyheterna

Lite teater och mycket saxofon.


THE ULTIMATE TOUR

Ett riktigt roligt scenprojekt.

Det hela började med att en arrangör föreslog att jag skulle ta det bästa ur mina olika föreställningar.

Det gav mig en chans att djupdyka och förädla de olika låtarna och det visade sig dessutom att låtarna  fungerade bra ihop.

Jag putsade på texterna mellan låtarna och då dök det upp nya musikaliska vägar. Publiken är entusiastisk, ovanligt entusiastisk.

Ett axplock av recensioner

Om de föreställningar som lånat ut delar till The Ultimate Tour 

"där försvinner inte en stavelse. Han hinner också visa vilken rutinerad instrumentalist han är på sina tre: tvärflöjten, sopransaxen och minstingen sopraninosaxen. Dessutom är han berättaren”  Vimmerby tidning 

”Erik Winqvist tände en stjärna”
”Sångaren Erik Winqvist tog sig passionerat an klassikerna och berättade fritt ur hjärtat”  Nya Wermlands Tidningen, Felicia Andersson

"förstklassig musikunderhållning" "mustiga knivskarpa bilder blixtrar förbi. Det är humor och allvar om vartannat"  Nyheterna

”På ett sätt är det hur originellt som helst i den mening att det känns äkta poetiskt med dessa spår som vandrar mellan Evert Taube, Kjell Höglund, Jan Hammarlund, John Holm och Fred Åkerström i mina tankar och då är det ett gott i sig själv” ”sångerna är berättelser som får mig att ana att Erik Winqvist är den nya rösten vi alla behöver” ”en specifik röst som ger livet kött och ben åt livets noveller” ”med skir, giftig, avig, smått lyrisk men levande som livets egen puls”.  BB

" hva i alle dager er dette? Men, Taube tolkes på en måte jeg sjeldent har hørt. Tekstene står absolutt i høysetet. Innholdet kommer utrolig godt frem. Jeg oppdager nye ting med sanger jeg i mange å har lirt av meg" "Dersom du ikke er "fanatiker" som må ha Taube slik vi er vant til at han skal låte, anbefaler jeg CD'en. Den gir en helt ny opplevelse av tekstene" Norsk Viseforum, Jan-Erik Pettersson

"Både fyndigt och vackert"
"sjunger liksom från fåtöljen mitt emot, det är mycket okonventionellt inspelat, variationsrikt framfört, inte minst klangligt, och långtifrån de gängse estradörernas framtoning" Kammarmusik Nytt, Anders Jansson

”Erik Winqvist tar ut svängar, men håller ändå ihop det.”
”Erik Winqvist platsar också bland poeterna. performancepoeterna. det han gör är personligt och kul och eftertänksamt tänkvärt.” ”Erik Winqvist berättar något för oss och det är upp till oss att förstå." Dala Demokraten, Lennart Danielsson

Du kan lyssna på sex låtar ur föreställningen.


LOWER EAST MANHATTAN PROJECT jazz

Dala Demokraten skrev:

"Keith Jarretts musik lever i det som Lower East Manhattan Project spelar, men det är inga efterapningar, inga covers.

Det är ny musik som står för sig själv, spelad av tre musiker som hela tiden hittar rätt med sina instrument. Saxofon, piano  och bas blir en treenighet där det ena instrumentet inte kan vara utan det andra och då blir det kompakt, men ändå luftig, musik. Det är musik som bygger på känslor och som ger bilder." Lennart Götesson Dala Demokraten.


TED GÄRDESTAD - sångerna och livet

Recensioner

"På tisdagskvällen gavs de ny innebörd av musikerna Erik Winqvist och Simon Forsman som fängslade publiken" " En riktig ynnest, visade det sig, för här handlade det inte bara om att tolka musik, utan mycket, mycket mer". "På ett innerligt, närmast kärleksfullt sätt, gavs en varm och känslofull inblick i två bröders musikskapande" "stundom riktigt känslosam, nästan lika mycket inlevelsefull teater som ett musikframträdande." "Erik Winqvist och Simon Forsman ligger nära originalen, men känns samtidigt nyskapande. Och visst fungerar det också med piano, klarinett och saxofon. Det som imponerade mest var kanske ändå de två musikernas närhet till publiken - och den musik de valt att hylla.” ”innerligt och varmt, med en djupare innebörd. För kärlekens skull”.  Åke Lundgren Norra Västerbotten

​”låtarna fick fart och stomp, och redan i pausen var ensemble och publik på mycket god fot med varandra. Och under den andra halvan kunde Erik Winqvist berätta vad som helst – publiken lyssnade andäktigt, skrattade och applåderade varje låt allt mer entusiastiskt. Och det slutade med stående ovationer och extranummer.” 

”tillfällen att briljera i olika instrumentsolon. Det var ett musikaliskt framstående gäng på scenen: förutom Erik Winqvist på saxofon och klarinett var där Simon Forsman på klaviatur och sång, dessutom medansvarig för hela programupplägget, vidare Tobias Grenholm på kontrabas och trumpet samt Erik Mjörnell på gitarr. Sammanfattningsvis en mycket tillfredsställande musikafton, tyckte alla vi talade med efteråt.” ​Ölands bladet, Anders Marell

Massor av recensioner på hemsidan


BRA FRAMTID, en hubb till utopier

För dig som gillar utopier.

En utopi går in i ditt undermedvetna och ger riktning.
Bra för dig och för samhället. www.braframtid.se


En hubb till Svensk Musik och Teater

Klicka på bilden


SVENSK MUSIK OCH TEATER
Erik Winqvist

Boka Nu!

info@winkir.se

Telefon:0708 77 66 67

www.musikochteater.se

Skivomslag och affisch: Ella Bäckman
Foto: Edward Beskow

Du får detta nyhetsbrev eftersom du är en kund till oss eller för att du har skrivit upp dig på vårt nyhetsbrev. Skulle du vilja avsluta din prenumeration, klicka här.